Vad som inte kan köpas för pengar

Vad som inte kan köpas för pengar; marknadens moraliska gränser av Michael J Sandel

Den här veckan blir det ett boktips kombinerat med några egna reflektioner kring bokens tema. Boken heter Vad som inte kan köpas för pengar; marknadens moraliska gränser och är skriven av Michael J Sandel. Författaren är en amerikansk filosof.

När jag började skriva på denna text hade jag slagit mig ned i skuggan under ett akaciaträd i Örtagården här i Vadstena. Trädet blommade, det doftade från pionerna, råkorna kraxade och mer skönsjungande fåglar drillade nästan skrattretande febrilt. Det var måndag och jag var själv där, dit jag gått för att göra bokföringen mer lustfylld. Och jag tänkte; just det – det är sådant här som inte kan köpas för pengar. Liksom inte heller det regn jag mitt i idyllen längtar efter.

Ett exempel Sandel tar upp på något som inte kan köpas för pengar är vänskap. Du kan nog betala någon för att umgås med dig. Men de flesta av oss skulle inte kalla det för vänskap. Inblandningen av pengar gör det till något annat. I Kina kan man betala någon för att de ska be om ursäkt åt en och även i Sverige kan man köpa skrivna tal. Om din bäste vän håller ett tal på ditt bröllop och du får veta att hen köpt det – visst skulle det påverka hur du uppfattar talet? Om din vän har väldigt svårt för att tala inför folk, eller för att formulera sig, skulle du kanske förstå och inte bli arg. Men för de flesta skulle ett illa formulerat eget tal beröra mer än ett välformulerat köpt (i alla fall om man vet om det). En köpt ursäkt skulle nog göra mig personligen mer arg snarare än mindre.

Sådana här exempel där de allra flesta är överens om att något inte kan köpas för pengar, illustrerar poängen med Sandels bok. När marknadstänkandet smygs in på alltfler områden påverkar det hur vi uppfattar dem och därmed också vårt beteende. Han använder uttrycket ”korrumpering” för att beskriva ett slags värdeförskjutning.

På en förskola hade man problem med att många föräldrar hämtade sina barn försent. Man införde då böter för sen hämtning. Den paradoxala effekten blev att de sena hämtningarna ökade! Böterna uppfattades som ett slags avgift man kunde betala för att låta barnen vara kvar längre och då försvann skuldkänslorna över att komma sent. Det blev inte längre en moralisk fråga utan en fråga om pengar.

Därför behöver man vara väldigt uppmärksam när pengar kommer in i bilden på områden där andra värden riskerar att skjutas åt sidan. Klimatkompensering är ett område Sandel nämner som problematiskt. Det kan ju verka sympatiskt att kompensera för de utsläpp man orsakar, men det riskerar att bli en ursäkt för att släppa ut mer. Jag betalar ju för det! Kanske är det istället den moraliska känslan att det helt enkelt är fel att bidra till klimatförändringarna vi borde odla. Pengars inblandning undantränger andra normer och har de väl trängts undan kan de vara svåra att hitta tillbaka till. När böterna togs bort på förskolan låg de sena hämtningarna kvar på den högre nivån. Normerna kring det hade förskjutits.

Du kan förstås betala för en resa till en fridfullt vacker plats som Vadstena. Väl här kan du sätta dig i skuggan under akaciaträdet. Men själva friden handlar mer om din inställning till platsen och stunden. Liksom du kan betala för en yogakurs och speciella kläder för ändamålet, men medveten närvaro kräver mer av din uppmärksamhet än av din plånbok. Blir det mycket just kläder och dyra kurser kanske det faktiskt motverkar sitt syfte. Det är väl värt att fundera kring och bli medveten om vad som inte kan köpas för pengar och vad vi inte vill ska kunna köpas för pengar. Ibland kan vi då upptäcka att marknadsmässiga svar på moraliska frågor inte ger de konsekvenser vi önskar.

 

 

Comments are closed.